Różnice między telefonią VoIP a analogową
Stacjonarna telefonia analogowa stopniowo odchodzi w zapomnienie, ustępując miejsca telefonii VoIP i GSM. Dlaczego? Telefonia analogowa stanowi najprostszą metodę prowadzenia połączeń telefonicznych. Warto wskazać jej podstawowe plusy i minusy.
Wśród najistotniejszych wad telefonii analogowej należy wymienić:
- do poprawnego działania technologii opartej na PBX niezbędne są sieci elektryczne i linie telefoniczne;
- wysokie ceny rozmów;
- uzależnienie od wielkich operatorów telekomunikacyjnych;
- przymus płacenia abonamentu niezależnie od tego, czy w danym miesiącu zrobiliśmy użytek z telefonii analogowej, czy też nie;
- konieczność uiszczania opłaty za używanie linii telefonicznej;
- starzejące się rozwiązanie.
Zalety tradycyjnej technologii analogowej to przede wszystkim:
- osobna infrastruktura: teoretycznie, jest niezawodna. Telefony stacjonarne nie wymagają dodatkowego zasilania, a linie telefoniczne wykorzystywane są tylko do rozmów głosowych, dlatego na ich jakość nie wpływa wykorzystanie innych usług;
- prostota użytkowania.
Telefonia VoIP – technologia przyszłości
Technologia VoIP (skrót od angielskiego terminu ’Voice over Internet Protocol’) w ostatnich latach zawładnęła rynkiem telekomunikacyjnym w Polsce. Za wyborem zarówno tysięcy drobnych przedsiębiorców, jak i dyrektorów dużych firm przemawiają jej liczne funkcjonalności. Jednak technologia ta, jak każda, posiada również pewne niedogodności. Oto najważniejsze z nich.
Podstawowe wady tego rozwiązania:
- telefonia VoIP wykorzystuje tę samą infrastrukturę co inne usługi internetowe. Ponieważ jednak szerokopasmowy Internet jest powszechny w większości firm, a funkcję QoS mają praktycznie wszystkie routery – nie jest to istotnym problemem. Jeżeli jednak nastąpi przerwa w dostępie do sieci, to ucierpi też telefonia;
- telefony IP lub bramki VoIP wymagają osobnego źródła zasilania.
Najważniejsze zalety VoIP:
- technologia mniej wymagająca pod względem sprzętowym – do jej działania potrzeba tylko sieci IP;
- niższe koszty eksploatacji – nie trzeba uiszczać opłaty choćby za korzystanie z linii telefonicznej;
- większy wpływ na szybkość i sprawność działania sieci VoIP – poprzez dobór odpowiednich urządzeń – takich jak switch czy router;
- znacznie tańsza od technologii analogowej;
- łatwiejsza integracja sieci telefonicznej z oprogramowaniem komputerowym;
- lepsze skalowanie sieci;
- większa kontrola wydatków – dostęp do rachunków na bieżąco;
- darmowe połączenia wewnątrz sieci;
- atrakcyjne stawki na połączenia międzynarodowe – znacznie niższe w porównaniu do stawek oferowanych przez operatorów telefonii analogowej;
- stawki niezależne od dużych operatorów;
- zestaw funkcji dodatkowych – takich jak między innymi:
– interaktywne menu IVR;
– telekonferencje;
– kolejkowanie połączeń;
– wirtualny faks.
Użytkownik może stworzyć nowoczesny i w pełni funkcjonalny zestaw telekomunikacyjny. Telefon VoIP stwarza szerokie możliwości, ważne w działalności telemarketingowej, pozwalające m.in. na automatyzację kampanii, a także integrację z CRM i innymi systemami informatycznymi. Rozwiązania VoIP doskonale sprawdzają się również w przypadku placówek bankowych, umożliwiając stworzenie automatycznej infolinii, przekazujących klientom informacje (na przykład na temat salda kont w banku). Kolejnych funkcjonalności telefonia VoIP dostarcza firmom kurierskim, na przykład poprzez infolinię udzielającą wiadomości na temat statusu przesyłek.
Profesjonalną obsługę klienta, a także doradztwo w konfiguracji nowoczesnej telefonii VoIP można uzyskać, wchodząc na stronę fcn.pl.