Czym jest social selling?

Opiekunowie marek dawno dostrzegli, że media społecznościowe stanowią praktycznie nieograniczoną bazę odbiorców, którzy są przecież potencjalnymi klientami. W social media od dawna mamy do czynienia z reklamami, a od pewnego czasu również bezpośrednią sprzedażą. Obok tego funkcjonuje jeszcze jedno bardzo ważne narzędzie, przekładające się na wzrost sprzedaży, którym jest social selling.

Sprzedaż efektem, a nie istotą social selling

Pojęcie social selling może być nieco mylące, ponieważ gdy przetłumaczymy je dosłownie, odruchowo kojarzy się ono z bezpośrednią sprzedażą w mediach społecznościowych. Nic bardziej mylnego – social selling to przemyślana strategia oraz idące za nią aktywności w mediach społecznościowych, które dopiero mają się przełożyć na osiągnięcie wyższej sprzedaży. Social selling dotyczy umiejętnego wykorzystywania mediów społecznościowych w celu znalezienia klientów, a następnie zbudowania z nimi relacji opartych na zaufaniu. Jest to proces, który ostatecznie przekłada się na leady sprzedażowe, przy czym najczęściej to klient sam zgłasza się do marki.

Social selling w praktyce

Obecność marki w mediach społecznościowych to nie wszystko. Działania związane z social selling muszą być przemyślane, a u ich podstaw stoi spójna tożsamość marki, której cechy, takie jak wizerunek, język komunikacji, a nawet wartości przemawiają do określonej, wyznaczonej w ramach strategii sprzedażowej grupy docelowej.

Social selling jest procesem polegającym na budowaniu zaufania klientów wobec marki. Można to osiągnąć na kilka sposobów, spośród których jednym z najważniejszych jest tworzenie wizerunku eksperta. W tym bardzo pomocne są wszelkie działania content marketingowe – odbiorcy oczekują wartościowych, pomocnych dla nich treści, które następnie będą utożsamiać ze stosującą social selling marką. Strategia social selling opiera się na relacjach, a więc marka musi reagować także na zachowanie konsumentów. Warto odpowiadać na ich pytania zadawane w social media, a nawet rozwiązywać problemy w roli doradcy.

W działaniach z zakresu social selling bardzo ważne jest monitorowanie internetu w poszukiwaniu wpisów dotyczących danej marki. Jeśli budżet i dostępne zasoby na to pozwalają, warto wchodzić z odbiorcami w interakcje. Przy okazji ich opinie stanowią bardzo cenne źródło informacji.

Social selling to narzędzie, które rozwinęło się przede wszystkim na LinkedIn, bo istotą tego portalu jest nawiązywanie relacji biznesowych, ale obecnie aktywności należy prowadzić wszystkimi dostępnymi kanałami, w których można spotkać przedstawicieli interesującej markę grupy docelowej.

Korzyści wynikające ze strategii social selling 

Wśród korzyści wynikających z Social selling należy wymienić:

  • wzrost rozpoznawalności marki, 
  • budowanie pozytywnej opinii wśród potencjalnych klientów, 
  • tworzenie wizerunku eksperta, 
  • wzrost lojalności klientów.

Najważniejszą korzyść stanowi jednak wzrost sprzedaży wynikający z zastosowania tej strategii, a wyżej wymienione czynniki są kapitałem, który powinien zaowocować właśnie w taki sposób.

Oczywiście nawet najlepiej zaplanowana strategia social selling nie okaże się skuteczna, jeżeli oferta marki będzie nieatrakcyjna, a w przypadku sklepów internetowych wystąpią inne bariery, na przykład zbyt wysokie ceny dostawy towaru lub brak niektórych form dostawy. Aby temu zapobiec, warto wypróbować tanie przesyłki kurierskie Sendit.pl. Więcej o zaletach tego brokera kurierskiego można przeczytać na stronie: https://www.sendit.pl/cennik/cenniki-krajowe/dhl.